Pedicure at home © 2022

2017, uw geweldige voeten!





2017 is van start gegaan. Dit jaar kiezen we voor bewuster leven. We gaan gezonder eten en meer bewegen. Bewegen start bij de basis, uw voeten. Voeten worden vaak te makkelijk als „gewoon” beschouwd, maar het is moeilijk om ergens te kunnen komen zonder hen.
Ze leveren dagelijks zwaar werk. Als uw voeten pijn doen, is het vaak moeilijk zijn om je te kunnen concentreren op iets anders en je dagelijkse activiteiten uit te voeren. Hierdoor kun je bezorgd voelen en gefrusteerd raken.

Verwen jezelf, behandel je voeten goed om hen gezond te houden:
1. Houd voeten dagelijks in het oog. Kleine problemen kunnen groot worden, negeer het niet.
    Let op snijwondjes, zwelling, huiduitslag, losse of verkleurde nagels etc..
2. Zet je voetspieren aan het werk… voorafgaand aan dagelijkse en sportactiviteiten. Warm de spieren op
    door draai, rek en strek oefeningen.

De voet heeft verschillende functies, zo vervult de voet een functie als steunvlak, is het een belangrijke schokdemper en dient de voet als afzetpunt tijdens het wandelen of hardlopen. De tenen bestaan uit 14 teenkootjes De teenkootjes geven stevigheid aan de teen en vormen de uiteinden van de voeten. De tenen bieden dan ook voornamelijk stabiliteit net voordat de voet wordt opgetild. De buig- en strekpezen die veel gebruikt worden tijdens het hardlopen hechten zich aan de teenkootjes en zorgen voor evenwicht tijdens het (hard)lopen.

De belangrijkste functie van de voet is het bieden van stabiliteit. Als de voet onvoldoende stabiel is (instabiliteit) dan heeft dat een nadelige invloed op het bewegingspatroon en de functies van de enkels, knieën, heupen en ook de wervelkolom. Pijn aan uw voeten kunt u ook thuis goed behandelen (zie de artikelen op deze blog).

Natuurlijk kunt u met vragen, behandeling en/of advies bij mij terecht.


Gepubliceert op 19-02-2017 door Jolanda

 

AANGESLOTEN BIJ:

       

Stipezo, ProVoet en St. Loop.